Hybridi – vörttiä vai ei?

Hybridi – vörttiä vai ei?

Hybridi – vörttiä vai ei?

Mulla on ollut Volvo XC90:n hybridiauto käytössä nyt useamman kuukauden ajan. Ennen hybridiä meidän perheessä ajeltiin saman auton diesel-koneversiolla, joten vertailukohtaa liki tismalleen saman auton ajosta hybridillä ja ilman löytyy.

Hybridissä yhdistyy molempien autotyyppien edut

Ajattelen niin, että hybridi on selkeä ja kantaaottava ensiaskel kohti ekoautoilua. Olen sitä mieltä, että parinkymmenen vuoden päästä liikenteessä ei juuri bensa- ja diesel-autoja nähdä, joten jokainen autoilija tulee varmasti jossakin vaiheessa lataamaan autoansa sähköllä. (Tai sitten keksitään vielä joku parempi tapa autoilla, kuka tietää.) Joka tapauksessa hybridi on helppo ensiaskel kohti kokosähköautoa, ja olen iloinen, että uskalsimme ottaa tämän askeleen.
Hybridissä tulee esille monet sähköauton edut, mutta siirtymä diesel-autosta hybridiin käy kivuttomammin kuin se, että olisimme siirtyneet kokosähköön. Voimme ottaa sähkö ominaisuudesta ilon irti, eli ajaa latauksilla varsinkin kaupunkiajoa. Näin säästämme sekä rahaa että ympäristöä! Lataus on huomattavasti edullisempaa kuin polttoaine, ja toisaalta sähköautoilussa on paljon pienemmät ympäristöpäästöt. Toisaalta polttoaine-ajo mahdollistaa sen, että latauspisteitä ei tarvitse etsiä ja auto on aina ajokunnossa kaikilla ajosäteillä.

Vörttiä vai ei?

Jo pelkästään auton perusvero- ja käyttövoimavero ovat sen verran alemmat hybridillä kuin polttoaineautolla, että tarkan markan vahtaajan kannattaa jo tästäkin syystä valita hybridi. Toisekseen juurikin mainitsemani “halvat kilometrit” tulee latauksen kautta esille. Me olemme esimerkiksi laskeneet, että 15 kilometriä kaupunkiajoa maksaa sähköllä ajettuna noin 1.20€, kun taas bensan hinnalla tämä tekisi 3€.

Tähän piti totutella

Kuvittelin, että autoilijan on valittava liikkeelle lähtiessä, ajaako sähköllä vai polttoaineella. Todellisuudessa auto itse vaihtaa älykkäästi sähköstä polttoaineajoon ja päinvastoin. Tähän piti hetki totutella. Varsinkin, jos lähtee polttoaineajolla liikenteeseen ja auto vaihtaa jossakin vaiheessa sähkön päälle, saattaa ihmetellä, sammuiko auto, kun hurina loppui. Itse ajoon kuitenkaan vaihdokset ei vaikuta mitenkään, eikä vaihdoksia välttämättä edes huomaa.

Pehmeä lasku

Hybridi on pehmeä lasku polttoaineautosta täyssähköautoon. Sähkön käyttöä voi opetella rauhassa ilman paineita siitä, löytääkö pitkillä mökkimatkoilla latauspisteen matkan varrelta, ja toisaalta tuntumaa “äänettömään” ajoon voi hakea pikkuhiljaa.

Seuraa meitä somessa:

Ihmisläheistä autokauppaa! Löydät meidät Tampereelta, Hyvinkäältä, Turusta, Vantaalta ja Porista. Tule XBILiin ja etsitään yhdessä sinulle järkidiili!

Foreign purchases:

If you would like to sell your car to us, please email us to the following address: Jan.matinniemi@ximport.fi

XBIL Vantaa Airport

Kiitoradantie 3

01530 Vantaa

Puh. 044 733 9936

Aukioloajat: 

Arkisin klo 10-18

Lauantaisin klo 10-15

XBIL Hyvinkää

Helletorpankatu 33 A 8

05840 Hyvinkää 

Puh. 044 733 9930

Aukioloajat: 

Arkisin klo 10-18

Lauantaisin klo 10-15

XBIL Turku

Kuninkaanväylä 35 B 

20320 Raisio 

Puh. 044 733 9933

Aukioloajat: 

Arkisin klo 10-18

Lauantaisin klo 10-15

XBIL Tampere

Ihantie 2 A

33400 Tampere 

Puh. 044 733 9932

Aukioloajat: 

Arkisin klo 10-18

Lauantaisin klo 10-15

XBIL Pori

Mikkolankaari 4

28130 Pori

Puh. 044 733 9931

Aukioloajat: 

Arkisin klo 10-18

Lauantaisin klo 10-15

XBIL Oy 

Y-tunnus: 2914924-7

Tietosuojaseloste

Laskutustiedot

Copyright © 2022. All rights reserved.

Tarkista vakuutusehdot myyjältä. (Kampanja voimassa 31.8. asti.)